SPRZECIW PRZECIWKO PROMOWANIU PODDANIA SIĘ SZCZEPIENIU HPV – nowe pismo do pobrania.
Pobierz pismo (Do Dyrektora szkoły_Sprzeciw przeciwko promowaniu szczepień HPV – WORD):
Kochani,
Bo pytacie czy szkoła może promować aktualną akcję „prozdrowotną”. Odpowiedź brzmi: NIE
Wszelkie działania szkoły w materii promowania SZ są niezgodne z przepisami ustawy Prawo farmaceutyczne art. 53 ust. 3 cyt.: „Reklama produktu leczniczego nie może być kierowana do dzieci ani zawierać żadnego elementu, który jest do nich kierowany”.
Ponadto działania promocyjne prowadzone przez szkołę w formie rozpowszechnianych przewodników oraz scenariuszy zachęcania Rodziców oraz dzieci do SZ są absolutnie niezgodne z następującymi przepisami przywołanej ustawy Prawo farmaceutyczne, dalej: „PF”:
art. 55 ust. 1 PF, cyt.:
„1. Reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na:
1) prezentowaniu produktu leczniczego przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia;
2) odwoływaniu się do zaleceń osób znanych publicznie, naukowców, osób posiadających wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujących posiadanie takiego wykształcenia”.
art. 55 ust. 2 pkt 1 b) i c) PF, cyt.:
„ust. 2 Reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może ponadto zawierać treści, które:
1) sugerują, że:
b) nawet osoba zdrowa przyjmująca produkt leczniczy poprawi swój stan zdrowia,
c) nieprzyjmowanie produktu leczniczego może pogorszyć stan zdrowia danej osoby”.
art. 55 ust. 2 pkt 2) PF, cyt.:
„ust. 2 Reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może ponadto zawierać treści, które:
2) zapewniają, że przyjmowanie produktu leczniczego gwarantuje właściwy skutek, nie towarzyszą mu żadne działania niepożądane lub że skutek jest lepszy lub taki sam, jak w przypadku innej metody leczenia albo leczenia innym produktem leczniczym”.
art. 57 ust. 1 pkt 1) PF, cyt.:
„Art. 57. [Produkty objęte zakazem reklamy]
1. Zabrania się kierowania do publicznej wiadomości reklamy dotyczącej produktów leczniczych:
1) wydawanych wyłącznie na podstawie recepty”.
Ponadto, na podstawie art. 57 ust. 1 pkt 3 w zw. z pkt 1e oraz ust. 2 przedmiotowej ustawy PF należy wskazać, iż aktualnie promowana SZ nie jest obowiązkowa zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 11 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi na rok 2021, z uwagi na powyższe jest objęta zakazem reklamowania na podstawie wskazanego art. 57 PF – Produkty objęte zakazem reklamy.
Szkoła nie posiada uprawnień do prowadzenia akcji reklamowych oraz promocyjnych produktów leczniczych !
Zgodnie z treścią art. 60 ust. 1 PF, cyt.: „Reklama produktu leczniczego może być prowadzona wyłącznie przez podmiot odpowiedzialny lub na jego zlecenie”.
Natomiast zgodnie z art. 60 ust. 4. PF, cyt.: „Podmiot odpowiedzialny zatrudnia w charakterze przedstawicieli medycznych i handlowych osoby, które mają wystarczającą wiedzę naukową pozwalającą na przekazywanie możliwie pełnej i ścisłej informacji o reklamowanym produkcie leczniczym”.
Reklamą oraz promocją produktów leczniczych mogą zajmować się wyłącznie osoby o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych, medycznych po odpowiednim przeszkoleniu, nie sposób za takie osoby uznać nauczycieli w Państwa Szkole.
Należy ponadto wskazać, iż ustawa PF złamanie powyższych warunków sankcjonuje wprost, i tak zgodnie z treścią art. 129 ust. 1 PF [Zakazana reklama], cyt.:
„1. Kto, nie będąc uprawnionym, prowadzi reklamę produktów leczniczych, podlega grzywnie”.
A zgodnie z treścią art. 129a ust. 1 pkt 1 PF [Niedozwolona reklama], cyt.:
„1. Kto kieruje do publicznej wiadomości reklamę produktów leczniczych:
pkt 1) wydawanych wyłącznie na podstawie recepty, podlega grzywnie”.
Należy wskazać, iż grzywny w ustawie PF plasują się w przedziale od 5.000,00 zł do 500.000,00 zł.
Na marginesie należy również wskazać, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 r.o.d.o. zabrania się przetwarzania danych osobowych wrażliwych przez podmioty nieuprawnione, do których zalicza się szkoła. Dane wrażliwe można przetwarzać przede wszystkim pod warunkiem wyrażenia zgody przez osobę, której dane dotyczą.
Danych takich nie można pozyskiwać nawet z własnej inicjatywy osoby, do jakiej się odnoszą (za jej zgodą), o ile brak jest cechy „dobrowolności”, w relacji pomiędzy podmiotem danych, a tym kto je pozyskuje (motyw 43 preambuły RODO). Powyższe jest o tyle istotne, że zasadniczo w sytuacji małoletniego, który ostatecznie nie podda się SZ, które jest promowane przez szkołę to niedopuszczalne jest uzyskanie przez szkołę danych o tym, czy dany uczeń, poddał się SZ, czy też nie – jeśli nie wyrazi na to zgody sam zainteresowany lub jego przedstawiciel ustawowy. Nieuprawnione przetwarzanie danych, odnoszących się do listy osób SZ, może to skutkować nałożeniem na szkołę, kar pieniężnych przez Prezesa UODO, zgodnie z art. 83 RODO oraz art. 102 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych. Dodatkowo, osoby z personelu szkolnego, czy też pion kierowniczy szkoły, którzy uczestniczyliby w takim procederze mogą ponieść odpowiedzialność karną, przewidzianą w art. 107 ust. 2 ustawy o ochronie danych osobowych.
Nie wyklucza to dochodzenia przez poszkodowanych roszczeń cywilnoprawnych względem Szkoły zarówno z powodu naruszenia RODO, jak również wystąpienia potencjalnych niekorzystnych skutków spowodowanych SZ, do który zachęca szkoła za zgodą i przy pełnej aprobacie Dyrekcji Szkoły.
Na tej stronie oraz “Pismach do pobrania” znajduje się odpowiedni wzór pisma, rozsyłajcie go proszę do swoich szkół, żeby Dyrektorzy mieli świadomość na co są narażani.
Wszystkiego dobrego
Katarzyna Tarnawa – Gwóźdź